Saunos taisyklės

Gydytojas jums leido maudytis pirtyje, bet rekomendavo būti atsargiam ir laikytis pirties procedūrų taisyklių. Tačiau niekas neapdraustas nuo staigios ligos ar nelaimingo atsitikimo - taip pat ir pirtyje. Čia, kaip ir bei kurioje kitoje vietoje, žmogaus sveikata ir gyvenimas priklauso nuo to, ar laiku ir teisingai bus suteikta pirmoji pagalba. Apie tai, kaip padėti žmogui, dabar ir pasakosime.


Apalpimas - staigus sąmonės praradimas. Užtrunka nuo kelių sekundžių iki  5-6 min. Nualpti galima  per ilgai užsibuvus prausykloje ar garinėje, ypač pirmojo kaitinimosi metu, staigiai keičiant kūno padėtį.
Simptomai: išbala veidas ir lūpos, sulėtėja pulsas, svaigsta galva, pykina, trūksta oro, sutrinka koordinacija, klausa, regėjimas.
Pirmoji pagalba: nukentėjusįjį tuoj pat reikia išnešti į vėsią vietą, paguldyti - jokiu būdu nekišti po gaIva pagalvės! - ir pasirūpinti šviežiu oru. Duoti pauostyti amoniako, patrinti smilkinius ir greitais judesiais pamasažuoti rankas, kojas.


Nusideginimas. Nusideginti galima prisilietus prie karšto daikto (krosnies, grotelių, metalinio dubens ir pan.) ir verdančiu vandeniu ar garais, nemokšiškai ant krosnies akmenų pilant vandenį. Tokie nudegimai būna pirmo, rečiau antro laipsnio.
Simptomai: parausta, papursta oda, jei nudegimas antro laipsnio - iššoka vandeningos pūslės (jų  negalima pradurti ir išspausti!).
Pirmoji pagalba: ant nudegusios vielts dedamas spiritu ar odekaIonu suvilgytas tvarstis, arba 2 proc. kalio permanganato tirpale pamirkytas kompresas, arba amoniaku suvilgytas tvarstis.
Dar galima nudegimą pabarstyti pudra ir aprišti švariu tvarsčiu.


Šilumos smūgis ištinka persikaitinus (organizmas iš išorės gauna per daug, o išskiria mažai karščio). Tai gali atsitikti labai drėgnose garinėse ir prausyklose.
Simptomai: silpnumas, suglebimas, sunki galva, galvos skausmai, pykinimas, ūžimas ausyse, galvos svaigimas, siiprus širdies plakimas. Kūno temperatūra gali pakilti iki 40°C, padažnėti pulsas.
Pirmoji pagalba: nukentėjusįjį reikia išnešti į vėsią, gerai vėdinamą patalpą, paguldyti truputį  pakėIus galvą ir užkloti. Ant galvos dėti šaltus rankšluosčius, kūną apsupti drėgna paklode ar apipilti šaltu vandeniu. Duoti kuo daugiau gerti.


Apsinuodijimas smalkėmis. Smalkės su oru patenka į kraują, smegenims ima trūkti deguonies, sutrinka ne tik kvėpavimas bei kraujotaka, bet ir visų kitų organų funkcijos.
Simptomai: kūnas pasidaro begalo sunkus, smilkiniuose tvinksi pulsas, ūžia ausyse, skauda galva, svaigina, pykina, norisi vemti, ima trūkti oro, daužosi širdis, apima bendras silpnumas, kartais žmogus nepajėgia atsistoti ir išeiti iš pirties.
Pirmoji pagalba: nedelsiant išvesti arba išnešti žmogų iš pirties į gryną  orą. Smilkinius patrinti amoniaku ir duoti jo pauostyti. Nukentėjusysis pasijus geriau išgėręs stiprios arbatos. Galima energingai pamasažuoti kojas.
 

Apie savikontrolę
 
Prieš pradėdami sistemingai atlikti pirties procedūras, išmokite kontroliuoti savo sveikatą. Turite išmokti atidžiai klausytis aukštos temperatūros, drėgmės ir kitų faktorių veikiamų įvairių organų į smegenis siunčiamų signalų. Labai naudingas savikontrolės dienoraštis. Užrašai padės sukurti racionalią pirties metodiką ir išvengti klaidų.
Dienoraštyje fiksuokite ir subjektyvius pojūčius (savijautą, nuotaiką, nuovargio laipsnį, miegą, apetitą ir t. t.), ir objektyvius organizmo būklės rodiklius (pulso dažnumą, kvėpavimą, prakaitavimą, svorį ir pan.). Lygindami ir analizuodami duomenis, ištirsite pokyčius, kurie vyksta organizme, veikianti fizinių faktorių kompleksui. Čia pat būtinai fiksuokite, kiek laiko užima visos pirties procedūros, kiek kartų buvote garinėje, pėrimosi ir pertraukėlių laiką, svorio pokyčius ir pulso dažnumą. Galite užrašyti, kiek išgėrėte vandens, kokioje temperatūroje ir drėgmėje pėrėtes vanta, kaip ilgai sėdėjote ar gulėjote garinėje. Tai padės jums rasti optimalią pirties procedūrų metodiką.
Jei pirtis gerina miegą, tapote darbingesnis, žvalesnis, labiau pasitikintis savo jėgomis, vadinasi, pasirinkote teisingą procedūrų trukmę ir eigą. Jei po pirties jaučiatės pavargęs, nuleipęs, nervingas, blogai miegate, tuoj pat keiskite metodiką, pasitarkite su gydytoju ir mažiau būkite vanotuvėje.
Dienoraštyje rašomi labiausiai objektyvūs organizmo būklės duomenys - pulso dažnumas. Pulso dažnumą reikia matuoti prieš pirtį, po kiekvieno kaitinimosi ir tuoj po visų procedūrų.
Žinant, kaip atsistato pulsas, galima spręsti apie organizmo prisitaikymą prie karštos temperatūros ir viso fizinių priemonių komplekso. Jei pulso dažnumą praėjus 20s pėrimosi sąlygiškai vadiname 100 proc., tuomet gera atsistatymo reakcija bus tada, jei po 4 min. pulsas sumažės 20 proc, po 6 min. - 30 proc, o po 8-10 min. -  75 proc.
Jei pulsas nesusilpnėja ilgesnį laiką, vadinasi, atsistatymo reakcija bloga. Taigi jei per 10-12 min. pulso dažnumas sumažėjo tik 20 proc, garinėje reikia būti trumpiau (arba nelipti ant plautų kur temperatūra labai aukšta).

Kontaktai

 

UAB "ELUCIDA" Pirčių pasaulis

Kaunas Draugystės g 19.
Vilnius Žirmūnų g. 68,

Tel. 865761711 Kaunas
Tel. 865750074 Vilnius
El. paštas: kaunas@pirciupasaulis.lt
vilnius@pirciupasaulis.lt

 

 
UA-72377765-1